Umowa zlecenie – zmiany

Od 1 stycznia 2017 r. zacznie obowiązywać minimalna stawka godzinowa dla umów zleceń. To nowość – do tej pory wynagrodzenie w ramach umowy zlecenia było dowolnie kształtowane przez strony, przepisy regulowały jedynie wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w ramach umowy o pracę.

Podstawowe zmiany w rozliczaniu umów zleceń:

  • minimalna stawka godzinowa – 13,00 zł brutto (waloryzowana corocznie w oparciu o wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę);
  • obowiązek wypłacania minimalnej stawki w formie pieniężnej;
  • obowiązek ewidencjonowania czasu wykonania zlecenia;
  • przechowywanie ewidencji przepracowanych godzin przez okres 3 lat.

Wyłączeniu ze stosowania stawki minimalnej będą podlegały umowy zlecenia, w których zleceniobiorca ma pełną dowolność w wyborze miejsca i czasu wykonania zlecenia lub wynagrodzenie ma charakter prowizyjny.

Jak podaje MRPiPS celem nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę jest przeciwdziałanie nadużywaniu umów cywilnoprawnych oraz dodatkowa ochrona osób otrzymujących wynagrodzenie na najniższym poziomie.

 

Wrzesień 2021

Pn Wt Śr Cz Pi So Ni
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930